8 Temmuz 2014 Salı

CENGİZ AYTMATOV- GÜN OLUR ASRA BEDEL

KİTABIN ADI:Gün olur asra bedel
YAYIN EVİ:Ötüken
TÜR:Roman
BASKI: 32.baskı -2013
ÇEVİRMEN:Refik Özdek
SAYFA SAYISI:426
YAZAR:Cengiz Aytmatov

Merhabalaar..
Bugün yaz okuma şenliği kapsamında okuduğum bir diğer kitapla karşınızdayım.Kitapla ilgili değerlendirmelerime geçmeden önce bir kaç bişeyden bahsetmek istiyorum.Öncelikle başta da gördüğünüz gibi artık kitapla ilgili bazı bilgileri yazılarımın giriş kısmına yazacağım.Bunun nedeni hem sayfa,yayın evi gibi bilgileri daha rahat görebilmek hemde değerlendirmelere bunları bilerek başlamak.Bence bu sistem benim baştaki düzenime göre daha iyi olacak.Yani öyle umuyorum. İkinci olarak blogum yavaş yavaşta olsa ziyaretçilerim tarafından ziyaret ediliyor umuyorum zamanla bu ziyaretler zamanla artacaktır.

 Gelelim kitabımıza.. Cengiz Aytmatovun okuduğum ilk kitabıydı ve kendimi olabildiğince sıfır beklentide tuttum.Yani önyargısız başlamanın daha iyi olacağını düşündüm.Çünkü hiç tanışmadığınız bir yazarla ilk kez tanışırken (kitabını okumayı kastediyorum),onun dünyasına o ilk adımı atarken önyargısız olmak benim açımdan ve devamlılık açısından  çok önemli. Kitap konu bakımından çok güzel ve özel oldu benim için.Okumaya başladığım an aldı beni içine.Olayların geçtiği Sarı-Özekte dolaştım,Karanar'ın haylazlıklarına şahit oldum,Kazangap'ın ölümüne üzüldüm vs.. hepsini karakterlerle yaşadım ve bu çok önemli benim için.Her kitapta her konuda,her üslupta karşılaşmadığımız bir durum ne yazıkki..


Cengiz Aytmatovun öyle bir hayal gücü varmış ki.. O kadar güzel kurgulamış ki romanı efsanelerle o kadar güzel süslemiş kii hayran olmamak elde değil gerçekten. Kitabın konusu hakkında genel bir bilgi vermek gerekirse ; Boranlı diye bir kasabada Kazangap adında saygın bir demir yolu işçisi ölüyor ve onun en yakın arkadaşı Yedigey onu gömmeye giderken geçmişte yaşadıklarını anımsıyor ve olaylar olaylar olaylar...

Kitabın adıyla içerikteki olay örgüsünün uyuşması benim çok hoşuma gitti.Gerçekten de Yedigey için gün oluyor asra bedel ..

Kitabın benim açımdan olumsuz yerleri de yok değil tabi.İlk olarak yazar aşırı aaşırı betimlemeler yapmış.Belki bunlar bazı okuyucular için fazla olmayabilir ama bana çok fazla geldi o kadar ki bazı yerler de aşırı sıkıldım.Kitabı 10 günde bitirmemden de anlaşılıyordur sanırım bu durum. Gerçekten bu ayardaki bir kitap için ççok çok uzun bir süre yani eğer ben hızla gidersem o yaz okuma şenliği listemdeki kitapların yarısını bile bitiremem. Hızlanmam lazım.Diğer bir durum ise kitabın sonu. Bence bazı konular yarım kaldı tamamlanamadı.Kitabın tam bir sonuca bağlanmaması  mesela Orman Göğüslülerin es geçilmesi yada uzay konusunun geri planda bırakılması benim pek hoşuma gitmedi.Aslında yazar bu konulardan yürüse karakterlerle arasında bağlantı kursa daha değişik ve ilginç bir hikaye çıkabilirdi ortaya.

Sonuç olarak artıların bu eksiklikleri bir nebzede olsa ekarte ediyor.O yüzden sıkıntı yok. :)
Mutlaka okunması gereken bir kitap olduğunu düşünüyorum.Birde  yazar kitabın sonunda bu kitapla bağlantılı başka bir kitabını öneriyor en kısa zamanda edinip okumaya çalışacağım.

Sizler Cengiz Aytmatovun hangi kitaplarını okudunuz? Neler düşünüyorsunuz? Paylaşırsanız çok sevinirim.
Mutlu Günleerr...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder